Ook rijscholen hebben soms met wanbetalers te maken

Een rijschool heeft vaak te maken met jonge mensen. Alhoewel ook ouderen rijlessen nodig hebben, is het gros van de klanten redelijk jong. Rijscholen werken vaak met een contante betaling, maar dat is niet altijd het geval.

Er kan bijvoorbeeld ook een pakket worden aangeschaft dat per maand betaald kan worden. In dat soort gevallen komt het nog wel eens voor dat een rijschool een wanbetaler heeft. Hoe wordt daarmee om gegaan? In dit artikel meer informatie.

autorijles

Voor een rijschoolhouder is dit natuurlijk een lastige situatie. Want hij of zei wil graag iemand leren autorijden, maar er moet wel betaald worden. De houder van de rijschool heeft immers ook kosten, zoals bijvoorbeeld de afschrijving van de auto, benzinekosten en zijn of haar eigen tijd.

Natuurlijk zal er eerst naar een oplossing gezocht worden. Bijvoorbeeld een brief verzenden of telefonisch contact opnemen met de leerling. Maar als dit allemaal niet werkt, wordt er vaak een externe partij ingeschakeld. Een partij die zich specialiseert in het incasseren van de rekening(en).

Wat is dat voor partij die rekeningen incasseert?

Een incassobureau of een deurwaarderskantoor kan daarbij hulp bieden. Deze bedrijven weten hoe een vordering snel en effectief kan worden betaald. De rijschool houder draagt de factuur over en het bureau gaat aan de slag. Deze zullen vaak vergelijkbare maatregelen treffen. Zo wordt er bijvoorbeeld een aangetekende brief verzonden of een aanmaning.  Ook kan het zijn dat medewerkers van dit bedrijf telefonisch contact opnemen met de klant die niet betaald.

De leerling die de rekening niet betaald heeft moet het bedrag vervolgens op de rekening van het bureau storten. Deze handelen de zaak af met de rijschool (het geld wordt overgemaakt aan de rijschool via het bureau).

Alhoewel het voor een houder van een rijschool lastig is om de beslissing te maken om inderdaad een derde partij in te schakelen, is het toch vaak verstandig. Er gaat namelijk vaak veel tijd zitten in het benaderen van deze klanten en deze tijd kan vaak beter en effici├źnter gebruikt worden.

Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor bijvoorbeeld een no cure no pay incasso of een deurwaarder (vaak pas interessant nadat incasso niet geholpen heeft).